Pagina's

vrijdag 22 september 2023

Oud Groevenbeek..........

Tijdens de open monumenten dag, 
mocht je binnenkijken in de villa, 
en dat was iets
waar ik heel nieuwsgierig naar was. 
Dus op naar Groevenbeek.

Rechts onder de deur van de 
 dienstingang voor het personeel.
Onder de luifel de ingang voor 
Dhr Schermbeek, z'n vrouw 
en belangrijke mensen.


Boven de deur  het familie wapen 
van de familie.


De route werd gewezen
 door een aardige meneer.


Via het gashok
 kom je in de keuken
waar de pomp nog 
origineel aanwezig is.
Heel mooi om te zien.
Met koperen pompetappen.


Alle tegels nog origineel


De koelkast !! 
Blokken ijs werden uit de vijver gehakt
 en bewaard onder de watertoren.
Ze werden in het midden 
van de koelkast gelegd,
aan de zijkanten de etenswaren.


De schouw waar het fornuis stond.



Mooie tegelvloeren


De indrukwekkende hal


De salon daar was weinig te zien,
dus door naar de jacht kamer,
Met een mooie haard en schouw. 
Met opschrift...
Eigen haard, goud waard


Dit is de plek waar
Dhr Schermbeek graag zat.


Mooie gobelins aan de wanden


Natuurlijk met jachttaferelen.


Nog een oud kastje
met een bijzonder bord erop.


Maar ik miste de geweerrekken
 en opgezet wild 
wat er zeker een plaats had 
in die tijd.

Dit schilderij hing in de hal.
Dhr Schermbeek met een fret 
in z'n hand en geweer.
Fretten werden gebruikt bij de jacht.


Toch heel leuk 
om dit eens van binnen te bekijken.
Want nieuwsgierig
 was ik er wel naar.

In het fotoalbum 
wat daar op een tafel lag,
zag ik foto's die ik ook heb 
van de jacht en van jachtopziener Gijs.
Leuk detail :))

De villa wordt nu verhuurd als
vakantie verblijf
en is in handen van 
Natuurmonumenten.

Lieve groet Albèrtje 







7 opmerkingen:

  1. Wat leuk om eens binnen te kijken, en mooi om te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Na de buitenhoek nu ook de binnenkant gezien. Was leuk om mee te kijken. Groet, Dientje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ohhh Albèrtje wat zal je genoten hebben om alles te bekijken daar binnen. En alles nog in originele staat. Die koelkast, geweldig wat een uitvinding voor in die tijd. Mooi dat wij ook even konden meegenieten, bedankt!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Superleuk dat je nu binnen mocht kijken!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk dat je nu eens binnen kon kijken. Ik hou erg van oude huizen en hoe mensen daar geleefd hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Toeval bestaat niet, zeggen ze. Ik lees 2 blogs achter elkaar, en op beide wordt geschreven over deze villa! Misschien dat ik die volgend jaar met open monumentenweekend ga bezoeken, want het ziet er prachtig uit!

    BeantwoordenVerwijderen