Pagina's

dinsdag 12 mei 2020

Dankbare dinsdag... fuchsia update !!


De stekken groeien hard
tijd om er weer eens goed naar te kijken.
Van deze stek/plant ga ik proberen
 een fuchsia boom te kweken.


 Dat moet er ongeveer zo uit gaan zien.



Alle zij scheuten die nu ontstaan 
naast de grote bladeren
 haal je voorzichtig weg.
Hij moet om hoog,
eventuele knoppen trek je er ook uit.
Ik heb er een stok bij gezet voor de stevigheid
en vergeet niet regelmatig te draaien !!!


Als je de gewenste hoogte hebt 
 haal je wat onderste bladeren weg
haalt de bovenste top eraf
 en je stopt met zijscheuten weg halen !!
Als de zij scheuten weer wat groter zijn
 moet/ mag alles nog 1x getopt worden
 dat is gewoon de bovenste 2 bladparen
 eraf van alle takjes.
Het duurt dan nog wel een paar weken
 voordat de plant gaat bloeien.
Heel veel geduld hebben dus.:)
En alles wat eraf komt kan zo de grond weer in :))


Van deze ga ik een struik kweken
dat is de makkelijkste versie,
nu de knoppen eruit,
en de bovenste bladparen 
zodat er volop zij takken kunnen groeien.


Als je de plant nu wel laat bloeien 
het is maar wat je wil,
dan vormt de plant zich minder mooi.


We kunnen weer verder,
ik ga mijn best doen 
en ik hoop dat het wat wordt
anders volgend jaar nieuwe kansen.


Fijne dankbare dinsdag
Lieve groet Albèrtje




11 opmerkingen:

  1. Wat een geduldwerkje maar het lukt bij jou vast en zeker. Ben heel benieuwd.
    Ik heb voor moederdag ook fuchsia's gehad!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wou wat een geduld moet je daar voor hebben zeg. Maar het gaat jou vast wel lukken. Dan wordt het een bloeiend geheel in jou tuin. Succes ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geduld is iets wat (de meeste) handwerksters wel hebben😉.
    Wat een leuk idee om een fuchsiaboom te maken!
    Ik hoop alleen dat al dit jonge groen geen last heeft van de koude nachten. Of zet je ze dan binnen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. PS: wat kijkt dat beertje daar heerlijk ondeugend over de bloem heen! Hij kleurt er heel mooi bij.

      Verwijderen
  4. Prachtig om zo'n boom te kweken, ik volg het met bewondering!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben benieuwd naar jou Fuchsia boom!
    Leuk dat je dit doet.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De tuinvrouw is weer bezig..! Een fuchsia boom? Het moet niet gekker worden, dacht ik... Maar ik zie het al; op zo'n stammetje. Leuk leuk leuk.. Je hebt verstand van zaken, dat is wel te merken. En ik zie alweer een nieuw popje tevoorschijn piepen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Grote bewondering, gewoonweg fantastisch !

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Knap hoor, ik heb een nieuw Fuchsia gekocht :)
    Ik geef niet op hoor ;)
    Je hebt nog steeds plezier in het breien van kleine popjes, leuk, maar ik geloof dat er bij jou ook veel kleine handjes rond lopen hé? Als ze straks weer bij oma op bezoek komen hebben ze leuke poppetjes om mee te spelen :)
    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Geweldig gewoon, jij kan toveren met fuchsia's,
    best een behoorlijk werkje en inderdaad geduldig
    moet je wel zijn. Echt fantastisch!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Spannend of het lukt. Inderdaad toveren met fuchsia's.
    Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen