Pagina's

vrijdag 17 december 2021

Crea 5221.......y of ij

 De een na laatste letter van het alfabet,
de y maar voor het gemak
pak ik de ij  :))

Ik was hem vorige week vergeten
ik zat met m'n hoofd bij de vogeltjes :))
maar het komt goed.

December  is ook koekjes bakken.
Kniepertjes
 in Groningen Drenthe en delen van de achterhoek,
is dit een traditie.

De kniepertjes ( knijpertjes )
worden gebakken in een IJZER.
Tegenwoordig  elektrisch,


maar vroeger boven het vuur,
ik heb deze nog op zolder liggen :))


Kniepertjes zijn platte koekjes.
en staan symbool voor het afgelopen jaar.
Het nieuwe jaar beginnen we met rolletjes
want je weet nog niet wat er komen gaat.

Maar dit jaar ben ik begonnen met de rolletjes 
waarom...........geen idee :))))
Het deeg is anders als van de kniepertjes veel dunner.
Als ze gaar zijn snel  om een stokje rollen.
( vind ik zo leuk om te doen)

Dan nieuw deeg in het ijzer
daarna gelijk je rolletje van het stokje halen,
anders lukt dat niet meer.
af laten koelen als het lukt want.....
 soms zijn ze alweer verdwenen.

Het duurt wel even,  maar ja
dan heb je ook wat.


De eerste lading klaar.
van de week nog maar eens kniepertjes bakken
want daar werd ook al naar gevraagd :))

Ik hou wel van zulke tradities,
Hebben jullie dat ook ??
Iets bakken en maken wat 
elk jaar terug komt ???

Volgende week nog de Z
en dan komt er een einde aan een 
heel bijzonder alfabet.

Lieve groet Albèrtje






11 opmerkingen:

  1. Aha, de IJ van ijzer... Leuk dat je kniepertjes hebt gebakken. Ik heb het een keer gezien bij een museum hoe dat ging. En volgens mij hebben ze het ook wel eens laten zien bij Binnenstebuiten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk zulke tradities. Nu ik in Zweden woon, ben ik begonnen steeds meer Nederlandse dingen (die we vroeger gewoon bij de bakker haalden) zelf te maken, en mijn Zweedse kennissen vinden ze ook lekker, gevulde speculaas bijvoorbeeld in deze tijd. En straks weer oliebollen en appelbeignets...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat mooi zijn de betekenissen achter de kniepertjes en de rolletjes.
    Deze IJ is geen smokkelen hoor, hij hoort er gewoon bij want klinkt tenslotte zo als we het alfabet opzeggen ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh zelfgebakken kniepertjes die maakte mijn moeder vroeger ook. Hoe verser hoe lekkerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ooit, toen ik op Franse les zat, kregen we de opdracht om een stukje te schrijven over tradities. Er was toen iemand op les die uit de streek van de kniepertjes kwam. Daar maakte ik er voor de eerste keer kennis mee. Lekker en leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat leuk die kniepertjies. Nee, hier geen tradities. Misschien moet ik er eentje zelf maken?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk dat je die zelf maakt. Vroeger deden we die rolletjes in het ijs met nieuwjaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een leuke toevoeging!
    Ja, een super leuke challenge, met het alfabet.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een leuke traditie Albèrtje, en wat zien ze er zalig uit, kan me voorstellen dat zo'n schaaltje snel weer leeg is, ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk dat oude ijzer. Heb je daar al eens mee gebakken? Ze smaken lekker hoor. Ma kan trots op je zijn.

    BeantwoordenVerwijderen