Het verven kreeg een vervolg
en wat voor een.
Verven met indigo ( blauw)
Even een weetje van het internet gehaald,
Indigo is een natuurlijke donkere blauwe kleurstof verkregen
uit Indigofera tinctoria plant en afkomstig uit India, Java, Peru en andere
tropische gebieden.
Het gebruik van indigo
werd voor het eerst genoemd in de Indiase handschriften in de 4e eeuw BCE.
Het
werd in de Romeinse tijd naar Europa geëxporteerd, maar werd pas na de
ontdekking van nieuwe zeeroutes in de 17e eeuw echt populair wereldwijd.
De kleuring component
inideendigotin, wordt gewonnen als een kleurloze glycoside, maar wordt blauw na
oxidatie.
Aan de slag .........
Indigo poeder met hydrosulfiet en een scheutje ammoniak
( alles keurig afgemeten en berekend naar de hoeveelheid wol.)
in het water doen, koken tot 55 graden, 10 minuten laten staan en doorroeren.
De wol erbij en een half uur laten staan met de deksel op de pan.
Toen ik later in de pan keek had ik even zoiets van.....
mmmmm...... zal dat wel goed komen ??
maar,........
Zodra de wol met de lucht in aanraking komt,
krijg je dus pas de blauwe kleur,
hokus, pokus.......
let op de wol die al op de deksel ligt,
Mooi blauw,
Het 2e verfbad was een tintje lichter van kleur,
maar het 3e verfbad pakte al bijna niet meer
heel lichtblauw met stukken wit.
Dat wil ik dan gelijk proberen
hoeveel kan je doen met 1 pan verf.
staan heel veel leuke verf blogjes,
leuk om te experimenteren.
Nu kaarden en spinnen :)
en ik ben dik tevreden met het resultaat.
Lieve groet Albèrtje