Pagina's

woensdag 15 mei 2019

Fuchsia vervolg...........

Oeps er belanden ( als ik zo de reacties lees )
veel fuchsia's na de zomer in de kliko.
Oei en  wat is dat jammer,
de fuchsia is zo leuk om over te houden.


Na de zomer, ik doe het meestal in oktober,
knip je de fuchsia terug.
flink kort en alle blaadjes eraf.
Dan zet ik ze onder de vloer in de kruipruimte
in het donker en zonder water.


In Januari/ februari haal ik ze weer te voorschijn.
Vaak zitten er al uitlopers aan die haal je er allemaal weer af.
Even schone grond en een mooi plekje achter het glas.
En na een week zie je de eerste groene blaadjes verschijnen.


Na een week of wat bekijk ik ze weer eens even.
Als je denkt die doet het echt niet,
nou gooi hem nog maar niet weg,
soms doen ze er net wat langer over.
Zoals deze......


Ook op stam kun je zelf op kweken.
Een stekje stop je   in de grond
  waar twee blaadjes tegenover elkaar staan
 plasticzakje erover.
En vaak doen ze het zo.


( ook een afgebroken takje kun je op deze manier zo weer stekken
 wel dan de bloemknopjes er uit halen.)
De eerste knoppen haal ik weg
dan wordt hij groter.
als de plant op hoogte is de top eruit
 dan gaat hij de takken spreiden.



Weet je dat er meer als 100 verschillende soorten zijn ??
En dan ook als struik, als hanger, op stam.
In veel verschillende kleuren enkelrokje, dubbel rokje.


Probeer maar eens, echt heel erg leuk
 of bezoek eens een fuchsia tuin.

Maar weggooien ........
niet meer doen :))))))

(Wel oppassen ik heb weleens gehoord
 dat dit ook een of ander virus kan worden :))))

En wil je nog iets vragen,
dat mag altijd,
als ik het weet krijg je zeker antwoord !!

Lieve groet Albèrtje





5 opmerkingen:

  1. Bedankt voor de fuchsia les.
    Ik weet het allemaal, mijn zusje heeft er heel veel, en houd ze altijd over.
    Zelf er wel eens er aan gedacht, tot nu toe nog niet gedaan.
    Succes Groetnis Annie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ze zijn inderdaad makkelijk over te houden, heb er ook twee over gehouden van vorig jaar. Ben ooit lid geweest van een fuchia-vereniging, dat was heel leuk en het verzammelen van verschillende fuchias toen ook...............liefs.Conny

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank je wel Àlbertje, je hebt nu goed uitgelegd, dus voortaan doe ik het op jou manier, want die van mij werden altijd zo lelijk, blaadjes die snel er af vielen of rare vlekken kregen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fuchsia is een geweldige plant en heb er altijd verschillende in de tuin.
    Ook vaste tuinfuchsia's zijn mooi.
    Soms lukt het om ze over te houden want heb niet meer een schuur waar ze kunnen overwinteren zonder door de muisjes te worden afgeknabbeld.
    Prachtige foto's van de fuchsia!
    groetjes, Truus uit Drenthe

    BeantwoordenVerwijderen
  5. DAnkjewel voor de info! Die was heel duidelijk. Dat ga ik dit najaar zeker en vast proberen.

    BeantwoordenVerwijderen