Pagina's

dinsdag 2 juni 2015

Dankbare dinsdag, kleuren feestje !!

Wat bloeit het fluitenkruid toch mooi !!
Daar ga ik een mooie bos van plukken,


( maar waarom Jara zich gelijk moet gedragen
 als een KOE als ik iets af pluk ? )
ik heb werkelijk  geen idee,


Maar ik pluk natuurlijk niet zomaar 
jaaaaaaaaa...... ik ga wol verven    SPANNEND !!!!!!
Maar ik hou zo van ontdekken en proberen,
dus gewoon aan de slag !

De streng voorweken,


soepje koken van het fluitenkruid,


aluin klaar zetten, ( kopje koffie erbij :) 
( voor mij dan hè )


uurtje laten koken,
fluitenkruid eruit,  ik heb het vocht even door de zeef gedaan


En dan heb je een pan met gekleurd water,
Aluin opgelost in kokend water en er ook bij gedaan


en dan......
de wol erin woh..... zo spannend !!
Goed de temperatuur in de gaten houden,
uurtje laten staan,


spoelen en dan nog door een azijn watertje


en...... tadaaa mijn eerste geverfde wolletje !!


En daar ben ik heel blij mee,
en.... het smaakt naar meer.

Bij  Hannah,  Marloes en Madelief
 heb ik al veel over het plantaardig verven gelezen.
En veel gelezen in het verfboek 
dat ik van Ina kreeg
 en bij wie ik ook in de leer kan. !!

maar daarbij zijn tips en trucs  altijd welkom.

Ik heb voor mijn spinmaatje Ina 
nog de nodige vragen
  die ga ik volgende week op haar afvuren :)

En nu.... weer een voorraadje wol spinnen
 zodat ik weer kan gaan toveren met kleuren 


Lieve groet Albèrtje


16 opmerkingen:

  1. Wat is het altijd spannend om te zien welke kleur het gaat worden. Nu heeft de natuur geen lelijke kleuren, gelukkig maar. Zeer geslaagd project !!!
    Grtjs
    Daniëlle

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zit hier met een brede glimlach te lezen. Ja, het is ontzettend leuk om natuurlijk te verven hé! En je resultaat is prachtig. En die fluitenkruid laat zich heel goed nog een keer in een bad stoppen met indigo en dan krijg je een prachtige groene :-) Enne, als je je wol op strengen van 50 gram bindt, kan je zo'n streng nog een keer in dat fluitenkruid bad doen. Dan heb je twee tinten geel. Oók leuk....
    Veel plezier!
    Hannah

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik denk je gaat een bosje plukken voor op tafel hahaha
    Jeeee wat gaaf zeg, hoe kom je erop :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goh, leuk zeg! Dus fluitekruid geeft geel als kleur, dat had ik niet verwacht!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Net als Akkelien had ik óók niet verwacht dat fluitekruid geel kleurt! Wat een leuk effect en wat een mooie kleur. De tip van Hannah (nog een tweede keer verven) is er ook eentje die je vast nog gaat gebruiken denk ik?
    En oh ja, Jara, die gedraagt zich niet als een koe! Die helpt mee plukken dat zie je toch wel ;-)
    Groetjes weer en veel plezier met het spinnen zodat je weer verder kunt stoeien met het ontdekken van de verftechnieken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een zeer geslaagd project dus,mooie gele kleur!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat mooi geworden. Manlief had je al zien lopen en plukken vorige week.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat natuurlijk om het zo te verven.. Ik dacht eerst dat wordt een soeppie of zo, hahahaha. Maar dit is ook erg leuk.

    Lieve groet,dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ha! Dat was dan een mooi resultaat. Ik deed het vorige week ook met fluitekruid en het geheel is een beetje....poepig. Dit ziet er echt mooier uit. Ja, wat een feestje dat geverf hè?
    Dag, Madelief

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Yes gelukt! en wat leuk lijkt me dat om te doen.. En een mooi kleurtje hoor,

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ja, verven met fluitenkruid is heel erg leuk om te doen. Had je ook voorgebeitst met aluin ? Ik hoorde op de spingroep afgelopen week 400 gram fluitenkruid dus bloemen en stelen en dan 100 gram wol en dan krijg je een prachtige kleur geel.
    Fijne dag Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  12. aha zo doe je dat,super leuk werkje of niet,succes met spinnen

    BeantwoordenVerwijderen
  13. O, wat gaaf! Ik wilde dat ik daar ook nog eens de tijd voor kreeg/had... Maar ja, een mens moet keuze's maken en wol verven zit er voorlopig nog niet in.
    Maar tot die tijd geniet ik nog wel even met jou mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Awesome work.Just wanted to drop a comment and say I am new to your blog and really like what I am reading.Thanks for the share

    BeantwoordenVerwijderen